Dopravní akce zaměřená na používání bezpečnostních pásů

Praha venkov – VÝCHOD – Policisté se zapojili do bezpečnostní akce TISPOL.

Ve dnech od 11. do 15. března se nejen dopravní policisté, ale také policisté pořádkové policie zapojili do dopravně bezpečnostní akce v rámci mezinárodní organizace TISPOL, během níž kontrolovali zejména používání bezpečnostních pásů a zádržného systému. V průběhu prováděných kontrol policistům neunikly ani jiné prohřešky.

Do akce bylo v rámci Územního odboru Prahy venkov – Východ zapojeno více jak dvacet policistů, kteří zkontrolovali přes dvěstěpadesát vozidel a zjistili téměř čtyřicet dopravních přestupků. Ve většině případů nebyli řidiči či jejich spolujezdci připoutáni bezpečnostním pásem. Několik řidičů k jízdě užili vozidlo s nevyhovujícím technickým stavem. V jednom případě policisté zjistili řidiče, který usedl za volant bez řidičského oprávnění.

Proč použít ve vozidle bezpečnostní pásy?

  • Pásy vám pomáhají při jakékoliv srážce (čelní, boční, zadní, při převrácen vozu).
  • Pomáhají po celou dobu havárie, i při déletrvající sériové srážce.
  • Nebudete-li připoutaní, vaše tělo bude při čelní srážce pokračovat ve směru stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky- dokud nenarazíte na palubní desku nebo čelní sklo.
  • Pásy jsou důležité i při intenzivním brždění – jen se zapnutými pásy můžete bezpečně ovládat své vozidlo.

Chcete zabít řidiče? Nepoutejte se vzadu.

  • I na zadních sedadlech platí fyzikální zákony – na zadním sedadle budete v případě čelní srážky pokračovat ve směru jízdy stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky.
  • Budete-li nárazem vrženi vpřed, jste ohroženi stejnými riziky jako na zadním sedadle.
  • Ohrožujete však nejen sebe, ale i řidiče a spolujezdce na předních sedačkách, při nárazu jim můžete zlomit vaz.
  • I na zadních sedačkách vás chrání při všech typech dopravních nehod.

Velmi rozšířený mezi řidiči je názor, že pokud mám ve vozidle airbag, nemusím se poutat. Opak je však pravdou.

Airbag je doplňkový bezpečnostní systém, který je v okamžiku aktivace vystřelen rychlostí kolem 300 km/h. Pokud nejste připoutaní, nečeká vás nafouknutý airbag, nýbrž „letící střela“, která má na tělo devastující účinek. S vysokou pravděpodobností vás zraní, v horším případě i zabije.

Dítě přepravujte vždy v autosedačce odpovídající jeho věku, hmotnosti a výšce. I pro něj platí fyzikální zákony!

  • Při nárazu v rychlosti 50 km/h do pevné překážky zvýší vaše dítě svou váhu až na šedesátinásobek své hmotnosti.
  • Vaše dítě o hmotnosti 10kg na předním sedadle v náručí určitě neudržíte, ve chvíli nárazu bude vážit 600 kg.
  • Vaše dítě o hmotnosti 25 kg stojící mezi sedadly má mizivou šanci na přežití, při nárazu se změní v neřízenou střelu vážící jeden a půl tuny, která ublíží nejen sobě ale i vám.

Dětské autosedačky nikdy neumísťujte na sedadlo opatřené airbagem.

Na předním sedadle s airbagem nepřepravujte osobu menší 150 cm. Airbag je totiž konstruován tak, že počítá s osobou vyšší než 150 cm. Nižším osobám může při aktivaci způsobit vážná zranění v obličeji, v horším případě dokonce smrt zlomením vazu.

por. Mgr. Eva Hašlová
tisková mluvčí PČR Praha venkov – Východ
18.3. 2019

    Jakékoliv poznatky a informace můžete uvést zde, i anonymně.

    20.3.2019